Dětská skupina se srdcem
Myslíme na snadné zvládnutí nástupu dítěte do školy a vycházíme dětem maximálně vstříc.
Samotný nástup dítěte do Kulihrášků má několik fází. Doba pobytu ve školce se prodlužuje v závislosti na stupni socializace dítěte:
1. fáze – dítě zůstává ve školce nejdéle do 9:30 hodin (odchází po svačině před pobytem venku)
2. fáze – dítě zůstává ve školce nejdéle do 11:00 hodin (odchází před obědem)
3. fáze – dítě odchází po obědě
4. fáze – dítě zůstává i na spaní
Adaptační program je orientační a zcela závisí na dítěti, jakým tempem bude adaptaci zvládat
Knížka pohádek Flandil ve školce je určená především dětem předškolního věku a jejich rodičům. Hlavní postavou je malý šnek Flandil, který začíná chodit do školky. Zde se dostává do situací, které mnohé děti důvěrně znají, a často si s nimi nevědí rady. Nezřídka v nich vyvolávají různé negativní emoce, strach, nervozitu nebo pocity osamění.
Flandílek a jeho kamarádi dětem ukáží, jak se vyrovnávat s takovými situacemi, jako jsou například obavy z prvního dne ve školce, ubližování v dětském kolektivu, setkání s cizojazyčnými dětmi, strach z neznámých věcí, počuráváni, tréma či vyrovnávání se s narozením mladšího sourozence. Děti uvidí, že každou situaci lze nějak řešit a že se s žádným trápením nemusí bát obrátit na dospělé o pomoc.
Svému dítěti dovolte, aby si s sebou do školky vzalo svou oblíbenou hračku (například plyšáka). Známý předmět v nové situaci je pevným bodem, jenž zmenšuje nejistotu a případný strach z neznámého prostředí.
Své dítě voďte do školky vždy ve stejný čas a vyzvedávejte jej pokud možno ve stejnou hodinu. Používejte konkrétní údaje o tom, kdy jej vyzvednete. Například po obědě, po svačině. Vyhněte se obecným sdělením, jako jsou brzy, za chvíli, po práci apod.
Loučení prosím neprotahujte. Dítě ve vás může vycítit strach z odloučení, což může způsobit úzkost. Nezapomeňte na úsměv. Při loučení dětem nikdy neslibujte něco, co nemůžete splnit (například „Přijdu po obědě“, i když víte, že to není možné).
Dítě ujistěte, že je do školky neodkládáte. Vysvětlete mu, že ho máte rádi a že do školky nechodí proto, že na něj nemáte čas, nebo že s ním nechcete být doma. Vyprávějte si o tom, co dítě ve školce dělalo a co nového se naučilo.
Máte-li jakékoli obavy, nebojte se zeptat, nebo si zavolat. Možná se dozvíte, že po vašem odchodu ze školky se vaše plačící dítě rázem uklidnilo a šlo si spokojeně hrát.
Doma neříkejte dítěti, že muselo být strašné vydržet takovou dobu bez maminky. Naopak vyzdvihněte jeho pěkné zážitky. Zahrajte si s ním hru, kterou se ve školce naučilo. Zeptejte se vašeho dítěte, s kým a na co si hrálo, jak se mu to líbilo, jak řešilo případné konflikty či situace. Potomka za zvládnutý pobyt ve školce pochvalte.